Queen Elizabeth 2

Queen Elizabeth 2

1969-2008

Cunard Line logo

Galleri

Queen Elizabeth 2
Queen Elizabeth 2
Queen Elizabeth 2
Queen Elizabeth 2
Queen Elizabeth 2
Queen Elizabeth 2

I1958 kom spørgsmålet om en afløsning af Queen Mary (1936)og Queen Elizabeth (1939). Oprindelig var der en plan om at bygge to linere med hjælp fra regeringen, men efter en grundig gennemgang af økonomien blev resultatet, at der blev substitueret 18 millioner pund til at bygge ét 75.000 ton skib - kendt som Q3 projektet. Dette skib skulle være klart til tjeneste i 1966. planen mødte modstand fra oppositionen, da flere og flere tog flyet i stedet for skib og omkostningerne for et sådant skib var stigende. Så i 1963 blev planerne ændret til at skibet skulle blive lidt mindre og at det primært skulle bruges til cruises. planerne blev godkendt og regeringen gav lånet. Kontrakten til konstruktionen gik til John Brown & Co., som også byggede de to foregående "Queens".

Kølen til Q3, som den var blevet kode navngivet, blev lagt den 5. juli 1965. Den 20. september 1967 blev hun søsat og navngivet Queen Elizabeth 2. Hun var på 70.327 bruttoton og målte 293,53 meter i længden og var 32,06 meter bred. Hun blev fremdrevet af ni 9-cylinder medium fart turbo diesel motorer. Behovet for en høj fart var ikke længere aktuel, men service farten lå alligevel på 28,5 knob, hvilket i virkeligheden kun er et lille knob mindre end den første Queen Elizabeth. Queen Elizabeth 2 var desuden designet til at kunne have 1.200 passager ombord. På det tidlige stadie var der planlagt 4 jomfrurejser for skibet. Den 19. november flyttede Queen Elizabeth 2 (QE2) til tørdokken i Greenock før hun begyndte på prøvesejladserne. Pga. tekniske problemer, blev jomfrurejsen fra Southampton til New York flyttet til den 2. maj 1969. Den første sommer var meget profitabel for Cunard, der på en gang kunne tilbagebetale 2,5 mill. pund til regeringen.

Den første dramatiske episode i hendes karriere indtraf i januar 1971, da hun modtog et nødkald fra den franske liner Antilles, der var løbet på grund. Den lækkede brændstof og en brand var opstået inde i skibet og da QE2 ankom var skibet et inferno. Passagerne var allerede bragt i land og de kunne uskadte gå ombord på QE2 samt to andre franske linere, der var kommet til hjælp i løbet af natten. Antilles selv kæntrede og sank. Over den næste årrække blev de transatlantiske rejser reduceret og QE2 blev primært sat ind på cruises. Den 2. april 1982 udbrød Falklandskrigen og QE2 fik ligesom hendes navnesøster, æren af at blive brugt som troppeskib. På hendes rejse mod Southampton den 3. maj, blev hun hvervet af regeringen til at blive sat ind i deres tjeneste. Konversionen begyndte med det samme, og fik tilført en helikopterplads samt et moderne kommunikationssystem. Den 12. maj, efter soldaterne var kommet ombord, satte hun afsted mod South Georgia, hvor hun ankom den 27. maj. Her satte hun tropperne af og fik de overlevende fra HMS Arden ombord. Det var blevet klart, at argentinerne havde sat rekognosceringsfly i luften for at lokaliserer skibet. Derfor tog hun afsted samme dag og satte kursen mod nord. Den 11. juni returnerede QE2 til Southampton, hvor arbejdet for at få hende tilbage til kommerciel tjeneste begyndte.

QE2 har siden da undergået to store eftersyn, hvor hun har fået opgraderet sit interiør, så hun vil forblive det mest pretiøse skib overhovedet. Det seneste var i 1994. Faktisk har Cunard investeret over ti gange skibets oprindelige konstruktions pris i renovationer og forbedringer. Så på trods af store driftsomkostninger og pressens kritiske syn er Queen Elizabeth 2 stadig i tjeneste den dag i dag. Indtil 2005, var Queen Elizabeth 2 den eneste og sidste Cunard liner bygget til den tranatlantiske service. En service der før hende har været vedligeholdt af store linere som Lusitania, Mauretania, Aquitania, Queen Mary og Queen Elizabeth. Den nye generation af superlinere er nu trådt ind på scenen og Cunards seneste er den store Queen Mary 2. Hun står nu klar til at overtage Queen Elizabeth 2's rolle. Men forhåbentlig har QE2 stadig nogle år endnu som repræsentant for mere end 100 års tradition for transatlantiske rejser.

QE2, nok den mest populære af Cunards linere, blev trukket tilbage i 2008, efter 39 fantastiske års tro tjeneste.