Olympic

Olympic

1910-1935

White Star Line logo

Galleri

Olympic
Olympic
Olympic
Olympic
Olympic
Olympic
Olympic

Olympic var det første skib i sin klasse, og dermed også navngiver. Olympic klassens første skib, blev køllagt den 16 december 1908, over et år efter at det var blevet besluttet i Lord Pirries hjem i London. Olympic var det største skib, der nogensinde var bygget, hvilket selvsagt gav enorm interesse i medierne. Alt hvad der skete omkring byggeriet vakte opsigt, selv for tyskerne, der havde en fotograf til at følge hele forløbet. Lidt specielt, da tyskerne var White Star og IMMs største konkurrenter.

Set i forhold til White Stars og andre rederiers eksisterende flåde, var Olympic en kæmpe. White Stars nuværende største skib var Adriatic, én af The Big Four", der var 725 fod lang (220 meter). Olympic derimod var planlagt til at blive 882 fod lang (269 meter) og vejede omkring 46.000 bruttoton. I forhold til datidens pt. største skibe, cunards Lusitania og Mauretania der var på 790 fod (241 meter) var hun og den lidt yngre Titanic næsten 100 fod længere og vejede omkring 15.000 bruttoton mere. Den 20. oktober 1910, blev Olympic søsat under store festligheder og den 14. juni 1911 tog hun ud på sin jomfrurejse. Olympic var næsten identisk med sin mere berømte søster, Titanic, men ikke helt. Ændringerne blev bestemt under Olympics jomfrurejse, hvor White Stars adm. direktør, Bruce Ismay, gennemgik fordele og ulemper ved designet. En af måderne man kan genkende Olympic frem for Titanic, er det åbne promenadedæk på A-dæk, hvor det på Titanic er lukket på den første tredjedel. Grunden hertil var, at 1. klasse passagerer havde klaget over vind og skumsprøjt.

Meget tidligt, inden begyndelsen af opførelsen, gik der rygter i Southampton om tre kæmpeskibe, der skulle blive dobbelt så store som den kendte Adriatic. Mange troede ikke på det, da det lød utroligt og uvirkeligt at man skulle kunne gå fra 25.000 tons til 50.000 tons. Ikke desto mindre skete det til alles forbløffelse alligevel. Nogen var dog skeptiske. Man mente at det var spild af penge og at de var alt for store. Man mente simpelthen at de ikke kunne undgå at støde ind i nogen. Desværre fik de ret, vi kender alle Titanic katastrofen, men Olympic gik heller ikke fri. Gennem hele sin karriere fra 1911 til 1935 havde hun tre uheld. Det første allerede i oktober 1911, hvor hun havde stødt ind i den britiske cruiser HMS Hawke. Hawke var simpelthen blevet suget ind i Olympics side af de kraftige skruer. I marts 1912 måtte hun i dokken igen, hvor hun lå i en kort tid sammen med Titanic. Denne gang var grunden et tabt skrueblad, der på mystisk vis var mistet i Atlanterhavet.

Olympic blev hurtigt en populær liner og som forventet strømmede både millionærer og immigranter til. Men efter Titanic katastrofen var hun ude af tjeneste i et halvt år, mens hun fik en grundig sikkerheds overhaling. Hun fik udviddet sin dobbeltbund op ad siderne, så hun fik "dobbel skin", og ud over at få forlænget sine vandtætte skotter fik hun også installeret redningsbåde til en større kapacitet. I april 1913 kom hun tilbage i service.

Krigen brød ud i august 1914, men Olympic fortsatte sin civile søfart. Det gjorde hun faktisk helt frem til september 1915, hvor hun blev udtaget til militær tjeneste. Hun fik sin fredsfarver ændret til stærke farver for at forvirre de tyske ubåde, der var en konstant trussel. Olympic brugte nu resten af krigen til at transportere soldater til fronten. Hun overlevede 4 ubådsangreb og nåede at fragte 119.000 civile og soldater. Denne præstation gav hende kælenavnet "The old reliable", hvilket hun i særdeleshed også havde fortjent.

Efter krigen og efter at have fået sin fredstidsfarver tilbage, kom hun tilbage til sin vante tjeneste i juli 1920 og i løbet af de næste 15 år havde hun en glorværdig karriere, med specielt 20'erne som et specielt årti. Den 16. maj 1934 havde Olympic sit tredje og sidste uheld. I tæt tåge stødte hun ind i fyrskibet ved Nantucket, hvilket resulterede i at fyrskibet sank. 11 mand fra fyrskibet omkom ved ulykken.

I 1934 blev White Star og Cunard Line slået sammen, da der på mange områder var krise i økonomien. Depressionen var kommet. Fusionen havde sine konsekvenser for den aldrende Olympic. Hun var nu under samme rederi som andre store linere, f.eks. Mauretania, og da Cunard havde aktie majoriteten var det også dem der havde mest at sige. White Stars skibe blev lidt efter lidt solgt og ophugget. I 1935 var det blevet Olympics tur. I marts havde hun sin sidste rejse til New York inden hun blev solgt og ophugget. Olympic var den første af Olympic klassen og også den sidste. Hendes søstre måtte begge bøde med livet i en ung alder, først Titanic og senere Britannic, der blev sænket under 1. Verdenskrig.