Hellig Olav

Hellig Olav

1903-1934

Skandinavien-Amerika Linien logo

Galleri

Hellig Olav
Hellig Olav
Hellig Olav
Hellig Olav

Hellig Olav blev den næste i rækken af de tre søsterskibe. Hun blev søsat omkring 13 måneder efter Oscar II. den 16. december 1902 fra Glasgow værftet Alex Stephen & Sons. Hun havde bedding nr. 399 og havde omtrent de samme mål som det første af slagsen. Hellig Olav målte 158,5 x 17,8 meter og var udstyret med samme motor som sine søstre (den anden var United States), der selvfølgelig også gav det samme antal hestekræfter. Hellig Olav var også indrettet til at transportere det samme antal passagerer, som Oscar II. hvilket vil sige 130 på 1., 140 på 2. og 900 på 3. klasse. Hellig Olav blev leveret til D.F.D.S til brug på Skandinavien-Amerika Linien i marts måned 1903 til en pris af 205.770 engelske pund og hun ankom til København den 20. Nu blev hun sat ind på sin nye rute fra København til New York. Som på Oscar II. blev der installeret radio telegraf i 1907, men det skete først på Hellig Olav, der altså var det første danske skib, som fik installeret dette.

Hun var i perioder i 1917 og 1918 lagt op i New York og i 1919 blev det besluttet at hun kun skulle holde stop i Christianssand på returen fra New York. Endvidere havde hun op til flere ændringer i planen fra 1920 til 1925, hvor hun også havde stop i Boston og Halifax.

Den 1. august 1925 forlod Hellig Olav København for at tage på en cruise til Østersøen på ruten København-Stockholm-Helsinki-Stockholm-København.

Skandinavien-Amerika Linien havde fået problemer i slutningen af 20'erne og starten af 30'erne med passagerne. De havde i løbet af tyverne hovedsageligt bestået af polakker, men nu havde de fået sin eget direkte linie, hvilket betød en alvorlig tilbagegang for det danske rederi. Konsekvensen blev allerede taget i starten af 1931 med oplægningen af Oscar II., men nu kom turen så også til Hellig Olav, da der ikke var passagerer nok til både hende, United States og Frederik VIII. Den 7. oktober 1931 ankom hun til København fra New York via Oslo og blev lagt op. I løbet af sine 28 år på Atlanten, havde hun krydset 418 gange. Hun lå nu lagt op indtil den 5. marts 1934, hvor hun blev solgt til The Hughes Bolckow Shipbreaking Co. Ltd. for ophugning. Den 9. marts 1934 forlod Hellig Olav København for sidste gang for egen kraft og satte kursen mod Blyth. Her blev hun leveret til ophuggerne den 14. marts.