Vaterland

Vaterland

1913-1938

Hamburg-Amerika Line logo

Galleri

Vaterland
Vaterland
Vaterland
Vaterland
Vaterland

Vaterland var det andet skib i rækken af tre, som Hamburg Amerika Line lancerede i årene efter Titanic katastrofen. Vaterland blev søsat fra Blohm & Voss den 3. april 1913, kun 2 uger før Imperator (1912)stod færdigt. Vaterland selv, stod færdig den 29. april 1914 og var nu verdens største liner. Hun var 289,2 meter lang, 30,5 meter bred og 54.282 bruttoton. Denne størrelse blev først overgået i 1922, da den næste i rækken, Bismarck (1914), stod færdig. Vaterland blev drevet frem af B&V dampturbiner, og med sine 90.400 hestekræfter kunne hun komme op på en max fart af 25,8 knob. Hun var designet til at kunne kapere 752 1., 535 2. og 850 3. klasses passagerer.

Den 14. maj 1914 forlod hun Hamburg mod New York på sin jomfrurejse, men da var krigen allerede brudt ud. Da Vaterland skulle returnerer fra New York fik hun besked på at forblive i havn indtil andet blev informeret. Grunden var, at man havde hørt at franske og engelske krydsere var på vej for at møde hende på Atlanten.

Faren var for stor til at hun kunne tage tilbage og i april 1917, da man havde hørt trusler om beslaglæggelse, ødelagde besætningen skibets maskiner og kedler. Den 4. april blev Vaterland beslaglagt af amerikanerne, der efter reparationer af de ovennævnte dele, gjorde skibets til flådens transportskib.

Den 6. september samme år fik Vaterland navneændring til Leviathan.

Fra september 1919 blev hun lagt op og overleveret til US Shipping Board I februar 1922 kom Leviathan til Newport News, hvor hun blev konverteret tilbage til passagerskib. Godt et år senere den 19. juni 1923 blev Leviathan målt til at være på 59.956 bruttoton. Det betød at hun igen var verdens største liner og havde altså taget over for Bismarck, der nu hed Majestic og var ejet af White Star Line. Leviathan viste i øvrigt på prøvesejladserne at hun nu kunne tage en fart på gennemsnitlig 27,48 knob. Leviathan blev overleveret til United States Lines, for hvilken hun havde sin første rejse den 4. juli 1923 fra New York til Southampton. I 1932 blev hun lagt op, men havde fra 1934 fire ekstra rejser til Southampton. Herefter blev hun i september lagt op i New York. I december 1937, blev hun solgt til ophugning til Metal Industries Ltd og T.W. Ward og den 26. januar 1938 forlod Leviathan New York på kurs mod Rosyth, hvor hun ankom den 14. februar.