United States

United States

1951-1973

United States Lines logo

Galleri

United States
United States
United States
United States

Siden 1938 havde England, med Cunard lineren Queen Mary (1936)sat sig fuldstændig på Atlanten. Men dronningen var ved at blive gammel og nærmede sig pensionen. Desuden nærmede der sig en konkurrent til titlen som Atlantens hurtigste liner med hastige skridt fra den anden side af Atlanten.

Efter krigen havde man indset det store behov for transatlantiske linere i krigsførelsen - de havde simpelthen været uundværlige. Faktisk havde Churchill ment, at Cunarderne Queen Mary (1936)og Queen Elizabeth (1939), der tilsammen havde transporteret 1,25 millioner soldater tilsammen, havde afkortet to år af krigen. Og amerikanerne var enige - behovet for en ny liner, der kunne overtage dette arbejde i den næste krig, som man allerede så komme rundt om hjørnet, skulle gøres klar.

Frygtens frugt blev United States, der blev bygget for United States Lines. Hun blev bygget som passagerliner, men kunne ombygges til transportskib i løbet af kun to dage. Derudover fik hun installeret en turbinemotor, beregnet til hangarbrug, og netop turbinemotoren gav efter sigende United States en ekstra motorkraft, der gjorde hende 40% hurtigere end Queen Mary. United States blev søsat den 23 juni 1951 fra Newport News Shipbuilding & Dry Dock og var en superliner på 53.329 bruttoton. Hun var 301,8 meter lang og 31 meter bred. Hendes turbiner gav 130.000 KW eller 173.800 hestekræfter, der kunne give den imponerende fart af 38,2 knob. Hun var designet til at kunne kapere 871 1., 508 kabine og 549 turist klasses passagerer.

United States blev leveret den 21. juni 1952 og tog ud på sin jomfrurejse fra New York til Southampton den 3. juli. Her gjorde hun det alle havde ventet - hun slog alle transatlantiske rekorder med imponerende ti timer af Queen Marys rekord med en gennemsnitsfart på 35,59 knob. Hun tog turen på 3 dage 10 timer og 40 minutter og på hjemturen gjorde hun det på 3 dage 12 timer og 12 minutter med en gennemsnitsfart på 34,51 knob. Rekorderne står den dag i dag. Gennem vintermånederne blev rejsen udviddet til Bremerhaven, Tyskland. Den 8.november 1969 blev hun lagt op i Newport News og senere i Hampton Roads I februar 1973 blev hun solgt til US Maritime Administration og senere lagt op i Norfolk, Viginia. Der blev mange gange tilbudt køb, men kravet var, at hun forblev under amerikansk flag.

I 1978 kom United States til United States Cruises Inc, der skulle betale sidste afdrag i 1981. I 1983 sendte både amerikanske og oversøiske skibsværfter tilbud for en nyudrustning af skibet til cruise liner, bl.a. blev Hapag-Lloyd AG i Bremerhaven og Howaldtswerke-Deutsche Werft AG i Hamburg sat på en liste over de bedst egnede til opgaven. Året efter blev opgaven givet til Howaldtswerke-Deutsche Werft af skibets ejere. I 1985 gik arbejdet i stå og i 1989 blev United States så overflyttet til Newport News, hvor hun blev lagt op.

I 1996 blev hun slæbt til Philadelphia, hvor hun ligger ved Pier no. 96 og afventer sin skæbne. En amerikansk organisation, The United States Foundation, har siden '96 varetaget, vedligeholdt og indsamlet midler til en mulig restaurering af SS United States. I april 2003 bekendgjorde Norwegian Cruise Lines (NCL), at de have købt United States med henblik på at gøre hende klar til brug til deres amerikanske cruise afdeling. Indtil videre ligger United States' skæbne på de mange som ønsker at redde hende fra den undergang hun muligvis går i møde. Forhåbentlig bærer alle de gode intentioner frugt, så vi inden for en overskuelig årrække vil se United States genopstå som den fantastiske liner hun er. Hun er dog stadig den hurtigste passager liner, der nogensinde er bygget og gensynet af hende vil blive formidabelt. Læs mere om varetagelsen af United States på United-States.com