Laurentic

Laurentic

1909-1917

White Star Line logo

Galleri

Laurentic
Laurentic
Laurentic
Laurentic
Laurentic

Laurentic blev søsat den 9. september 1908. Laurentic og søsterskibet Megantic var en vigtig brik i spillet for White Star Line, der overtog skibene fra Dominion Line i den store sammenslutning med IMM. Laurentic hed oprindeligt Alberta og var designet til den canadiske rute. Med sine 565 fod (172 meter)og 14.900 bruttoton, var hun sammen med Megantic (lagt som Albany for Dominion Line i 1908), en af de største passagerskibe, der sejlede på ruten. Hun var bygget til at have 260 1. klasses, 430 2. klasses og 1000 3. klasses passagerer hver overfart, hvor hun var skemalagt til at sejle fra Liverpool til Quebec og Montreal om sommeren og Halifax, Nova Scotia og Portland om vinteren.

Laurentic er sjældent husket for hendes og søsterens rolle i udvælgelsen for det maskineri, der senere skulle drive Olympic-klassen frem. Laurentic var drevet af et par 4 cylinder tregangs-ekspansions maskiner og en enkelt lavtryks turbine, der gav 11.000 hestekræfter til de 3 skruer. Megantic, blev derimod drevet af et par firgangs ekspansions maskiner. De to maskinsammensætninger blev sammenlignet i drift, for at finde ud af, hvilken der var mest økonomisk. Laurentic viste det bedste resultat, og blev derfor valgt til at blive den maskintype, der skulle sættes i Olympic, Titanic og Britannic.

Som så mange andre linere i krigens tid, blev Laurentic brugt til at fragte krigsmateriel til de allierede. Dette skulle også, som så mange andre også blive hendes skæbne.

En tidlig vinteraften, den 25. januar 1917 tog Laurentic afsted mod Halifax. Med ombord var 475 besætnings- medlemmer og en last på en værdi af 5 millioner pund i guldbarrer, der skulle betale for det krigsammunition som blev leveret af USA. Kl. fem minutter i seks, da hun befandt sig ud for County Donegal, Irland, lød der en voldsom eksplosion på bagbord side, ud for den forreste mast og igen 20 sekunder senere ved maskinrummet. Eksplosionen forårsagede at skibet mistede strømfor- syningen, hvilket betød at skibet nu var dødsdømt. Af de 475 ombordværende, omkom 345, de fleste af deres kvæstelser og af chok, mens de sad i redningsbådene, kun få kilometer fra land.