Frederik VIII

Frederik VIII

1913-1936

Skandinavien-Amerika Linien logo

Galleri

Frederik VIII
Frederik VIII
Frederik VIII
Frederik VIII
Frederik VIII
Frederik VIII
Frederik VIII
Frederik VIII
Frederik VIII
Frederik VIII
Frederik VIII
Frederik VIII
Frederik VIII

Den sidste transatlantiske damper på Skandinavien-Amerika Linien var Frederik VIII, der ubetinget også blev den største. Faktisk skal man helt op til 1974 for at finde et skib i D.F.D.S.' flåde, som er større end Frederik VIII. Det var Dana Regina, der sejlede fra 1974 til 1989.

Frederik VIII blev bestilt i december måned 1910, men man skulle helt frem til den 27. september 1912 førend kølen blev lagt. Frederik VIII var en stor damper af danske standarter, selvom hun ikke kom i nærheden af de dampere som tyskerne og englænderne diskede op med. Hun var en dobbeltskruet passagerdamper på 11.850 bruttoton og målte 165,8 x 19 meter. Hendes maskiner var på 2 x 4 cylindre, der kunne yde 11.000 hestekræfter, der gav en topfart på 17 knob. Design mæssigt stod hun også til at tage rekorder med hensyn til passagerkapaciteten. Hun kunne have 121 1. klasses, 259 2. klasses og 881 3. klasses passagerer med sig og derudover 245 besætningsmedlemmer.

Den 17. december 1913 stod Frederik VIII ud på sin første prøvesejlads. De stod på indtil den 21., hvor hun blev leveret til D.F.D.S., der måtte slippe rekordsummen på 5.5 millioner kroner for det smukke skib. For Frederik VIII, havde virkelig linierne i orden. Hun var forsynet med to skorstene, der var godt proportionerede til resten af skibet. Derudover havde hun to master. Efter D.F.D.S. overtog skibet blev hun sat ind på den rute, som hun var blevet designet til, nemlig København-New York på Skandinavien-Amerika Linien, som hun drog ud på sin jomfrurejse for den 5 februar 1914. Under overfarten måtte hun tage turen ind over Azorerne pga. et utilsigtet stort forbrug af kul.

Fra nu vekslede Frederik VIII mellem at sejle og blive lagt op i København. Den 5. august forlod hun København for første gang efter at have blevet udrustet med et gyro-kompas og automatpilot. Det var første gang at dette system var blevet installeret i et kommercielt skib. Systemet var en anordning, som bestod af et gyro-kompas, der var forbundet med roret ved hjælp af en cykelkæde, hvilket også gav det øgenavnet "cykelstyret". Den 22. november 1935 forlod hun København på sin sidste rejse til New York, hvorfra hun vendte tilbage den 18. december. Fra den 23. december til den 27. lavede hun en retur rejse fra København til Århus med omkring 3.000 passagerer. Nu var tiden også kommet til Frederik VIII. Ligesom en uundgåelige oplægning havde været skæbnen for både Oscar II., Hellig Olav og til sidst også United States, måtte Frederik VIII også sige farvel. Der var ikke flere passagerer at tage med. Sammen med Frederik VIII måtte linien også lukke - i hvert fald på passagerlinien. Fragt delen fortsatte stadig under Skandinavien-Amerika Linien, men storhedstiden som passagerlinie var forbi. Den 28. december 1935 blev Frederik VIII lagt op i 10 meter bassinet i København. Efter et lille års tid blev hun solgt til The Hughes Bolckow Shipbreaking Co. Ltd. i Blyth den 12. november 1936 til ophugning. Den 12. november forlod hun København for Blyth, hvor hun ankom den 18. og blev straks overleveret til ophug.