Cymric

Cymric

1898-1916

White Star Line logo

Galleri

Majestic fra et af datidens postkort
Majestic efter ændringerne i 1902
Majestic ved Liverpool anløbssted

Cymric var i særdeleshed et skib i særklasse. Hun var det største lastskib på havene, samt White Star Line's største i det hele taget. Derudover var hun det sidste af de store kvægbåde og var i stand til at fragte flere kvæg end noget andet skib, der eksisterede (830 stk.). Hun var bygget med permanente stalde til 250 væddeløbsheste på øvre dæk og var i hendes oprindelige form bygget til at huse 100 passagerer på 1. Klasse – men ingen plads til 3. Klasse.

Men i en tid med en stor udvandring var der brug for skibe, der havde plads til så mange immigranter som muligt. Derfor blev Cymric ombygget en smule, så der var mulighed for at fragte op til 1200 passagerer på 3. Klasse.

White Star, havde som så mange af offentligheden nemlig fundet ud af at kombinationen med kvæg og passagerer ikke var så hensynsfuld, specielt når det galt længere rejser. Og med den erfaring i bagagen, var scenen sat til en omvæltning inden for skibsfarten, hvor vægten helt klart blev lagt på passagerer i stedet for kvæg og hvor skibets store arealer blev brugt til 3. klasses akkommodation frem for båse og stalde. Cymric blev drevet af en firdobbelt expansionsmaskine med 7000 hestekræfter, der trak de to skruer. Kedlerne var af typen Scotch, der ydede 210 punds tryk per kvadrat-tomme.

Cymric blev køllagt i 1897 på Harland and Wolff skibsværftet i Belfast Irland, søsat den 12. Oktober det samme år og overleveret til White Star den 5. Februar 1898. Jomfrurejsen fra Liverpool til New York var den 29. April.Cymric, der var en forstørret version af den to år ældre Georgic fra 1895, var et smukt skib med 4 master og en enkeltstående skorsten. Hun var oprindeligt på 12.551 tons, men med sin udvidelse af 3. Klasses kahytter, kom hun op på 13.096 tons. Hun var 600 fod lang (183 meter) og 64 fod bred (19,5 meter).

Cymric, havde som den første fået placeret bro og officer-kvarterer forrest, isoleret fra resten af superstrukturen, endda 3 dæk højere end "øen" midtskibs. Disse foranstaltninger var så god en ide at den blev eksporteret til White Star Lines meget berømte "Big Four", nemlig Cedric, Celtic, Baltic og Adriatic. Den 10. December 1903 forlod Cymric ruten Liverpool – New York til fordel for den nye rute mellem Liverpool – Boston. Den gamle rute blev nu overtaget af White Star Lines pragt: The Big Four.Liverpool – Boston ruten skulle være den nye passagerlinie, hvor der som tidligere var plads til 1200 3. Klasses passagerer og omkring 100 1. Klasse.
Livet ombord har nok ikke været den mest mindeværdige. Traditionen tro er 3. Klasse delt op i kategorierne "enlige mænd" og "gifte par".

Et kig på dækplanerne viser, at der faktisk ikke er anvist et eneste toilet på hele hoveddækket., derimod skulle man bevæge sig til det øvre dæk, hvor toiletter for både mænd og kvinder var anbragt. På dette dæk var der derimod ikke nogle kahytter, kun store åbne arealer, hvor man kunne fordrive tiden og slappe af. På promenadedækket var der placeret to offentlige rum: Et rygerum og en stue, der i øvrigt ikke var særlig store, når man regner med at skibet kunne rumme 1200 passagerer. Rummene var udstyret med bænke på alle fire sider, så man må gå ud fra, at der har været rift om sæderne. Spisesalonen var placeret forrest i skibet på hoveddækket.

Et af de mest berømte redningstilfælde på Atlanten, var netop et værk af Cymric. En kold februar dag, nærmere betegnet den 3. Februar 1908 var Cymric, under ledelse af kaptajn William Finch, på vej mod Boston. Skibet befandt sig ud for kysten af Nova Scotia, da udkiggen fik øje på en søjle af røg i horisonten. Finch ændrer kurs mod det der viser sig at være 4.954 tonneren St. Cuthbert, der havde rute mellem Antverpen og New York. Ud over kaptajn John Lewis havde hun 52 andre ombord. Branden havde været i gang i over 30 timer og besætningen, der havde forsøgt at bekæmpe den var så udmattede at de ikke kunne sætte bådene i vandet. Cymric's besætning fik redet 37 til Boston, hvor det straks blev transporteret til et nærliggende hospital.

1. Verdenskrig blev enden for Cymric. Hun nåede 5 transatlantiske krydsninger i 1914 og 9 i 1915, hvor hun transporterede suppleringer til de allierede, men den 26. April 1916 på en rejse fra New York til Liverpool blev hun ramt af tre torpedoer, syd for Irlands kyst. 3 man blev dræbt under angrebet, men Cymric selv, holdt sig flydende i endnu 11 timer. Af de 110 mand ombord, blev 105 reddet. Den sidste af de 5 omkomne druknede, da skibet blev rømmet.