Cymric

Oceanic (II)

1899-1914

White Star Line logo

Galleri

Oceanic II
Oceanic II
Ocdeanic II
Oceanic II
Ocdeanic II

En af de første berømte White Star Line dampere var Oceanic. Hun blev bygget i en tid, hvor kampen på Atlanten var ved at skride ind på højeste niveau, og hun gav White Star Line startskuddet til en af de største æraer i rederiets historie.

De britiske rederier var i slutningen af 1800 tallet i stærk kamp med tyske rederier, der blev ført an af Hamburg-Amerika Line og Norddeutsche Lloyd, som havde det blå bånd med lineren Kaiser Wilhelm der Grosse. White Star, der satsede på luxus frem for fart, gav konkurrence med Oceanic, der nu var verdens største skib og den største siden the Great Eastern fra 1858. Oceanic var White Star Lines grundlægger, Thomas H. Ismays realisation af hans ideal af en luksusliner. Hun havde smukke linier i alle hendes proportioner, der mindede om en yacht.

Som alle andre af White Star Lines skibe, både før og senere, blev Oceanic bygget af det irske skibsværft Harland & Wolff. Hun havde fået skrog nr. 317 og var et prægtigt skib på 214,6 x 20,8 meter og 17.274 Bruttoton. Maskinerne kunne frembringe 28.000 HK, som trak de to skruer. Hun var designet til en service fart på 21 knob, der var en behagelig og god fart for hendes 410 første, 300 anden og 1000 tredje klasses passagerer. Hun blev søsat den 14. januar 1899 og afleveret til White Star den 26. august samme år. Hendes jomfrurejse blev derefter fastsat til den 6. september.

Året er 1901, året, hvor White Star Line byggede Celtic, der indtil 1903, var verdens største liner. I september måned dette år sejlede Oceanic i tæt tåge ind i den britiske coaster Kincora. Skaderne er så omfattende på det meget mindre skib, at hun synker med det samme og tager 7 ombordværende med sig. I 1905 er der igen problemer. Denne gang er det fyrbøderne der gør oprør, hvilket viser sig som et mytteri. 33 fyrbødere bliver dømt for dette.

I de sene år af 1800 tallet, havde flere rederier flyttet hjemhavn til Southampton, og White Star Line flyttede med først i 1900 tallet. Det betød at ruten blev ændret fra Liverpool-New York til Southampton-New York og den 19. juni 1907 foretog Oceanic sin første rejse på denne rute. Alt kører smurt for Oceanic, der uden uheld siden 1905, havde sejlet sikkert. Men den 8. september var det slut for den smukke liner. To måneder tidligere, var hun blevet hjælpekrydser, men endnu engang var det tågen, der spillede ind. Hun løb på grund og strandede ved Shetlandsøerne og 3 dage senere blev hun erklæret for tabt. Man begyndte herefter at skrotte hende på stedet. Skrotningen var færdiggjort i 1924.