Kaiser Wilhelm der Grosse

Galleri

Kaisr Wilhelm der Grosse
Kaisr Wilhelm der Grosse
Kaisr Wilhelm der Grosse
Kaisr Wilhelm der Grosse

Efter Engelsk dominans på Atlanten, havde tyskerne efterhånden bygget en kommerciel flåde op, en flåde der ikke kunne andet end forbavse og forskrække englænderne. Tyskland havde længe været et ukendt land med hensyn til deres skibe, men pludselig dukkede skibe op der ikke kun kunne konkurrere med størrelsen, men også farten.

Det første var Norddeutscher Lloyds damper Kaiser Wilhelm der Grosse, der blev søsat den 4. maj 1897. Hun var en liner på 14.349 bruttoton og var udstyret med 4 skorstene, hvilket i de tider var tegn på, at hun var en hurtig damper. Og hurtig det var hun. Hendes tregangs ekspansions maskiner kunne frembringe 31.000 hestekræfter, hvilket kunne får hende op på en maxfart på 23 knob. Hun blev færdiggjort den 9. september 1897 og var på dette tidspunkt verdens største liner, hvilket hun forblev med at være indtil 1899, hvor White Star lineren Oceanic tog over. Den 19. september tog hun ud på sin jomfrurejse fra Bremerhaven til New York og i november samme år, blev hun det første tyske skib til at tage det Blå Bånd af Atlanten fra cunarderne Campania og Lucania. Denne præstation var begyndelsen til det "tyske årti", hvor rekorden over Atlanten stod på tyske dampere uden så meget som en enkelt britisk kunne slå igennem.

Den 21. november 1906 blev hun involveret i en ulykke, der kostede 5 passagerer livet. Udenfor Cherbourg, Frankrig, stødte hun ind i den britiske damper Orinoco, hvor hun blev slemt beskadiget. Kaiser Wilhelm der Grosse var designet til at kunne have 558 1., 338 2. og 1.074 3. og dæksplads passagerer. Men i 1913 blev dette ændret til at hun kun kunne have 3. og dæksplads passagerer ombord, hvilket reducerede hendes bruttotonnage til 13.952.

Efter udbruddet af 1. Verdenskrig blev taget i brug som hjælpe krydser i den tyske flåde. og den 4. august 1914 var hun med i krigen mod de kommercielle skibe i Nord Atlanten, hvor hun sank tre skibe med en samlet tonnage på 10.500 bruttoton. De britiske passagerdampere Galician og Arlanza på henholdsvis 6.575 15.044 bruttoton blev stoppet men fik lov til at fortsætte, da deres passager antal var på flere hundrede. Den 26. august lå Kaiser Wilhelm der Grosse og fik kul på ud for Rio del oro i Spansk Vest-Afrika, da hun blev overrasket af den engelske krydser Highflyer, der forlangte overgivelse. Men kaptajnen nægtede og Highflyer åbnede ild. Efter en duel på 90 minutter løb den slemt beskadigede hjælpekrydser tør for ammunition og kaptajnen gav ordre til at forlade skibet. Kaiser Wilhelm der Grosse blev derefter ladet med sprængstof og hun sprang i luften.